Cukrzyca u kota: objawy, jak leczyć, jaka karma dla kota?

Choroba ta kojarzona głównie z ludźmi, dotyka również naszych futrzastych pupili. Wielu właścicieli nie zdaje sobie nawet sprawy o możliwości występowania cukrzycy. Czym przede wszystkim jest ta przypadłość i skąd się w ogóle bierze? Na jakie objawy zwracać uwagę i jakie podjąć kroki aby kot radził sobie w codziennym życiu? Jaką karmę stosować? To pytania na które należy znać odpowiedzi gdy już zetkniemy się z takim problem.

Czym jest cukrzyca u kota?

Cukrzyca u kota to zaburzenie gospodarki węglowodanowej, białkowej i tłuszczowej organizmu. Charakteryzuje ją niedobór insuliny – hormonu wydzielanego przez trzustkę, w efekcie czego dochodzi do długotrwałego podwyższenia stężenia glukozy we krwi.

Przypadłość ta pojawia się najczęściej u samców ok 10 roku życia, co jest związane właśnie z niższym poziomem insuliny. Często dotyka również koty otyłe.

cukrzyca u kota - leczenie, objawy, żywienie

Jakie możemy zaobserwować objawy

Częste do zaobserwowania u kotów chorych na cukrzycę jest nadmierne pragnienie, podobnie jak w przypadku choroby nerek. Ma to związek z częstym oddawaniem moczu co prowadzi do odwodnienia. Można również zaobserwować spadek apetytu lub wręcz jego wzrost. Zauważymy przy tym nadmierny spadek wagi lub wzrost otyłości. Stany znacznie odbiegające od normy. Kot również może wydawać się osowiały i niechętny do aktywności, z wyraźnie gorszym samopoczuciem. Uwagę naszą przykuję również brzydki zapach z pyszczka oraz wypadające owłosienie i ogólny zły stan skóry. Bardzo ważne są zmiany neurologiczne zachodzące podczas cukrzycy, zauważyć możemy u kotów problemy w chowaniem i wysuwanie pazurków jak również ślamazarny chód. Utrudnione stanie się dla kota także wskakiwanie na meble. Gdy zauważymy u  kota występowanie objawów które nas zaniepokoją to niezwłocznie powinniśmy udać się do weterynarza w celu przeprowadzenia specjalistycznych badań. Badanie krwi jest w tym przypadku niezbędne i poda nam ilość zawartej w niej insuliny. Nieleczona cukrzyca prowadzi do wielu przykrych powikłań, więc w porę zauważone objawy pozwolą na podjęcie odpowiednich kroków, które zapewnią naszemu kotu jeszcze długie i komfortowe życie.

Kroki jakie należy podjąć gdy wykryjemy cukrzycę

Pamiętajmy, że cukrzyca jest chorobą nieuleczalną a nasze działania polegać będą głównie na ustabilizowaniu a następnie utrzymaniu poziomu cukru we krwi. Wszystkiego dowiemy się u specjalisty, który przepisze odpowiednie leki w początkowej fazie lub zastosuje leczenie zastrzykami z insuliną. Następnie zadbajmy o dietę naszego pupila. Niestety cukrzyca wymusza odstawienie większości ogólnodostępnych  karm ze względu na zbyt wysoki poziom węglowodanów. Karma którą zastosujemy w diecie powinna być przede wszystkim bogata w białka oraz zawierająca dodatek chromu i argininy. Dostępnych na rynku jest wiele specjalistycznych karm dla kotów z cukrzycą jednak niestety są one zazwyczaj drogie i niechętnie na początku zjadane przez pupili. Ważne jest podawanie karmy o stałych wartościach energetycznych i o stałych porach aby zachować stabilny poziom cukru we krwi. Jeżeli się do tego zastosujemy to nasz kot będzie funkcjonował normalnie a objawy przestaną być dla niego uciążliwe.

Następny artykuł: Obroza przeciw kleszczom